Jazda po mieście
Druga część egzaminu rozpoczyna się po tym jak egzaminator upewni się, że kursant gotów jest włączyć się do ruchu ulicznego (tj. po pomyślnym wykonaniu pierwszej części egzaminu).
Elementy zaliczeniowe części drugiej to między innymi:
- włączanie się do ruchu
przy wykonywaniu tego manewru należy pamiętać aby ustąpić pierwszeństwa najdeżdżającym pojazdom, które już uczestniczą w ruchu (wcześniej włączyły się do niego).
- jazda drogami dwukierunkowymi i jednokierunkowymi
- przejazdy przez skrzyżowania i przejścia dla pieszych
przy wykonywaniu tego zadania należy pamiętać o zasadach pierwszeństwa przejazdu jak również o regułach zachowania się na drodze.
- przejazd przez torowisko i obok przystanku komunikacji miejskiejprzy wykonywaniu tego zadania należy pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas przejeżdżania obok torowiska (nawet jeżeli wiemy, że jest nieczynne); zawsze w takiej sytuacji należy się rozejrzeć. podczas przejazdu obok przystanku komunikacji miejskiej należy ustąpić pierwszeństwa wyjeżdżającemu z tego przystanku autobusowi (w przypadku przystanku autobusowego) lub zatrzymać się umożliwiając pieszym dojście do tramwaju (w przypadku przystanku tramwajowego znajdującego się w centralnej części jezdni).
- manewr zawracania z wykorzystaniem infrastruktury
manewr ten polega na zatrzymaniu pojazdu na jezdni za wykorzystywaną infrastrukturą (miejsce parkingowe, wjazd do bramy, itp.), wycofaniu pojazdu z częściowym wjazdem tyłem w obszar danej infrastruktury a następnie skręt w lewo i wyjazd w kierunku odwrotnym do początkowego.
- jeden z trzech manewrów parkowania
- parkowanie równoległe
(minigaleria przedstawia kolejne etapy wykonania manewru). - parkowanie prostopadłe
manewr wykonywany zwykle pomiędzy dwoma samochodami lub w miejscu wyznaczonym znakami poziomymi. Możemy parkować po prawej lub lewej stronie. Manewr parkowania prostopadłego po prawej stronie wymaga nieco więcej wprawy, gdyż mamy mniejsze pole manewru (parkując w lewo pokonujemy większy łuk, co pozwala nam lepiej ustawić samochód).
- parkowanie skośne
manewr bardzo podobny do parkowania prostopadłego z tą różnicą, że w efekcie zaparkowany samochód nie jest ustawiony prostopadle do krawężnika lecz po skosie. Uznawany przez wielu kursantów na najprostszy z manewrów parkowania.
- zatrzymanie się w wyznaczonym miejscu po rozpędzeniu się do co najmniej 50 km/h
zwykle zaliczamy ten manewr zatrzymując się przed sygnalizacją świetlną, przed skrzyżowaniem.